POESÍA MÍSTICO RELIGIOSA FRANCESA
SIGLO XIV
CHRISTINE DE PIZAM
CUPIDO
LE
DIEU
D'AMOURS
Cupido, roy par la grace de lui,
Dieu des amans, sanz aide de nullui
Regnant en l'air du ciel trés reluisant,
Filz de
Venus la deesse poissant,
Sire d'amours et de tous ses obgiez,
A tous nos vrais loiaulx servans subgiez,
SALUT,
AMOUR,
FAMILIARITÉ,
Savoir faisons en generalité
Qu'a nostre
Court sont venues complaintes
Par devant nous et moult piteuses plaintes
De par toutes dames et damoiselles,
Gentilz femmes, bourgoises et pucelles,
Et de toutes femmes generaument,
Nostre secours requerans humblement,
Ou, se ce non, du tout desheritées
De leur honneur seront et ahontées.
Si se plaingnent les dessusdittes dames
Des grans extors, des blasmes, des diffames,
Des traïsons, des oultrages trés griefs,
Des faussetez et de mains autres griefs,
Que chascun jour des desloiaulx reçoivent,
Qui les blasment, diffament et deçoivent.
Sur tous païs se complaignent de
France,
Qui jadis fu leur escu et deffense,
Qui contre tous de tort les deffendoit,
Com il est droit, et si com faire doit
Noble païs ou gentillece regne.
Mais a present elles sont en ce regne,
Ou jadis tant estoient honnourées,
Plus qu'autre part des faulz deshonnourées,
Et meismement, dont plus griefment se deulent,
Des nobles gens qui plus garder les seulent.
Car a present sont pluseurs chevaliers
Et escuiers mains duis et coustumiers
D'elles traÿr par beaulx blandissemens.
Si se faignent estre loyaulx amans
Et se cueuvrent de diverse faintise;
Si vont disant que griefment les atise
L'amour d'elles, qui leur cuer tient en serre,
Dont l'un se plaint, a l'autre le cuer serre,
L'autre pleure par semblant et souspire,
Et l'autre faint que trop griefment empire,
Par trop amer tout soit descoulouré
Et presque mort et tout alangoré,
Et jurent fort et promettent et mentent
Estre loiaulx, secrez, et puis s'en vantent.
D'aler souvent et de venir se peinent,
Par ces moustiers ça et la se pormenent
En regardant, s'apuient sus aultelz
Par faulx semblans, moult en y a de telz;
Parmi rues leurs chevaulx esperonnent
Gays et mignos a cliquetes qui sonnent;
Moult font semblant d'en estre embesoignez:
Mules, chevaulz ne sont pas espargniez.
Diligens sont de bailler leurs requestes;
Moult enquierent ou sont nopces et festes,
La vont pluseurs jolis, mignoz et cointes,
Si font semblant de sentir de noz pointes
Si qu'a peine les peuvent endurer.
Aultres mettent grant peine a procurer
Par messages ou par quelque acointance
A mettre a fin ce que leur faulz cuer pense.
Par telz maintiens en plus de mille guises
Les faulz amans se cueuvrent de faintises,
C'est assavoir les desloiaulz qui héent
Foy, loiaulté, et a decevoir béent;
Car les loyaulz ne sont pas en ce compte,
Et ceulz doit on amer et tenir compte,
Car decevoir en nul cas ne vouldroient:
Je leur deffens; pour ce consens qu'ilz aient
De noz doulz biens savoureux bonne part,
Car a mes gens largement en depart;
Et ceulz tienent mes vrais commandemens,
Justes, loiaulz, et bons enseignemens;
Si leur deffens villenie et meffait,
Et leur commans poursuivre honneur de fait,
Estre loiaulz, secrez et voir disans,
Larges, courtois, et fuïr mesdisans,
Humbles et doulz, jolis et assesmés,
Fermes et frans, poursuivre a estre amez,
Armes suïr a ceulx qu'il apartient
Loz acquerir.
Qui en ce point se tient,
Sache pour vray que ne lui fauldray mie
A lui donner dame belle et amie;
Car, quant ainsi je suis d'aucun servi,
Guerdon lui rens comme il a desservi.
Mais se bien vient a ces faulz d'aventure
N'est pas droit bien, combien que je l'endure,
Car en tous cas le bien est moult petit
Quant il est pris sanz desir n'appetit.
Et que vauldroit a homs descouragié
Grans viandes, ypocras ou saugié
Puis que saveur nulle ou pou y aroit?
Mais a cellui qui desirant seroit
De pain faittis ou d'une miche blanche,
S'ataindre y puet,
Dieu scet com il la tranche
Joyeusement et de grant cuer s'en paist!
Ainsi de toute riens desirée est.
Ainsi, se trop ne sont aperceües,
Sont maintes fois les dames deceües,
Car simples sont, n'y pensent se bien non,
Dont il avient souvent, veullent ou non,
Qu'amer leur fault ceulz qui si les deçoivent,
Traïes sont ains qu'elles l'aperçoivent.
Mais quant ainsi sont fort envolopées,
Les desloiaulz qui les ont attrapées,
Or escoutez comment ilz s'en chevissent:
Ne leur souffist ce qu'ainsi les trahissent,
Ains ont compaings de leur male aliance;
Si n'y remaint ne fait ne couvenance
Qui ne soit dit l'un a l'autre, et, trop plus
Qu'ilz n'ont de bien, se vantent que reclus
Sont devenus en la chambre leurs dames
Dont sont amez, puis jurent corps et ames
Comment du fait il leur est avenu
Et que couché braz a braz y ont nu.
Les compaignons ce dient es tavernes,
Et les nobles font leurs pars et leurs sernes
En ces grans cours de noz seigneurs les ducs,
Ou chieux le roy, ou ailleurs espandus,
Et la tienent de telz plais leurs escoles,
Pluseurs y a qui deussent leurs paroles
En bons contes drecier sanz bourderie
A raconter pris de chevalerie;
Mais aux grans feux a ces soirs, ou sus couches,
La rigolent l'un l'autre, et par reproches
S'entredient: «Je sçay bien de tes fais,
Telle est t'amie et tu le jolis fais
Pour sienne amour, mais pluseurs y ont part,
Tu es receu quant un autre s'en part!»
La diffament les envieux la belle
Sanz achoison ne nul mal savoir d'elle
Et lors cellui qui en est rigolé
Monstre semblant qu'il en soit adoulé;
Mais moult lui plaist de ce qu'on l'en rigole
Et de son bec mainte parole vole
Qui blasme vault, combien qu'il s'en excuse;
En excusant celle nomme et accuse,
Et fait semblant de celer et couvrir
Ce qu'il lui plaist a dire et descouvrir.
D'aultres y a qui le rigol commencent
Ad celle fin que les autres s'avancent
D'eulx rigoler et d'eulx ramentevoir
Ce qu'ilz veulent a tous faire assavoir;
Si s'en rient et, tout en accusant,
Se vont du fait laschement excusant.
Si en y a qui se sont mis en peine
Qu'on les amast, mais perdu ont leur peine;
Si sont honteux dont ilz sont reffusé;
Ne veulent pas qu'on croie que musé
Ayent en vain, pour ce de ce se vantent
Qu'oncques n'avint, et, se en ce lieu hantent,
Pour aucun cas ou par quelque accointance,
De tout l'ostel conteront l'ordenance
Pour enseignes de confermer leurs bourdes.
La sont dites maintes paroles lourdes;
Et qui dire ne les veult mie apertes
Les monstre au doigt par paroles couvertes;
La sont femmes moult laidement nommées
Souventes fois et sanz cause blasmées,
Et meismement d'aucunes grans maistresses,
Tant ayent ilz blondes ou brunes treces.
Dieux, quelz parleurs!
Dieux, quelles assemblées
Ou les honneurs des dames sont emblées!
Et quel proffit vient d'ainssi diffamer
A ceulz meismes qui se deussent armer
Pour les garder et leur honneur deffendre?
Car tout homme doit avoir le cuer tendre
Envers femme qui a tout homme est mere
Et ne lui est ne diverse n'amere,
Ainçois souefve, doulce et amiable,
A son besoing piteuse et secourable,
Qui tant lui a fait et fait de services,
Et de qui tant les oeuvres sont propices
A corps d'omme souefvement nourrir;
A son naistre, au vivre et au morir,
Lui sont femmes aidans et secourables,
Et piteuses, doulces et serviables.
Si est celui maucognoiscent et rude
Qui en mesdit, et plein d'ingratitude.
Encor dis je que trop se desnature
Homme qui dit diffame, ne laidure,
Ne reproche de femme en la blasment,
Ne une, ne deux, ne tout generaulment.
Et supposé qu'il en y ait de nyces
Ou remplies de pluseurs divers vices,
Sanz foy n'amour ne nulle loiaulté,
Fieres, males, plaines de cruaulté,
Ou pou constans, legieres, variables,
Cautelleuses, fausses et decevables,
Doit on pour tant toutes mettre en fremaille
Et tesmoignier qu'il n'est nulle qui vaille?
Quant le hault
Dieu fist et forma les angelz,
Les cherubins, seraphins et archangelz,
N'en y ot il de mauvais en leurs fais?
Doit on pour tant angelz nommer mauvais?
Mais qui male femme scet, si s'en gart
Sanz diffamer ne le tiers ne le quart
Ne trestoutes en general blasmer
Et tous leurs meurs femenins diffamer;
Car moult en fu, est et sera de celles
Qui a louer sont com bonnes et belles
Et ou vertus et graces sont trouvées,
Sens et valeur en bonté esprouvées.
Et de blasmer celles qui le moins valent
Ceulz qui ce font, encor dis je qu'ilz falent,
S'ils les nomment, disant qui elles sont,
Ou demeurent, quoy ne quelz leurs fais sont.
Car le pecheur on ne doit diffamer,
Ce nous dist
Dieux, n'en publique blasmer.
Les vices bien puet on et les pechiez
Trés fort blasmer, sanz ceulz qui entechiez
En sont nommer, ne diffamer nullui,
Ce tesmoigne l'escript ou je le lui.
De telz parleurs en y a a grans sommes,
Dont grant honte est tel vice en gentilz hommes:
Je di a ceulz qui en sont entechié
Non mie a ceulz qui n'y ont nul pechié,
Car maint y a des nobles si vaillans
Que mieulx perdre vouldroient leurs vaillans
Que de telz fais restez ne reprouvez
Fussent pour riens, n'en telz cas pris prouvez;
Mais les mauvais, dont je fais mencion,
Qui n'ont bon fait ne bonne entencion,
Ne prenent pas au bon
Hutin exemple
De
Vermeilles, ou bonté ot si ample
Qu'oncques nulz homs n'y sceut que reprochier,
Ne nul mesdit en diffamant n'ot chier;
Souvrainement porta honneur aux femmes,
Ne peust ouïr d'elles blasme ou diffames;
Chevalier fu preux, sage et bien amé,
Pour ce fu il et sera renommé.
Le bon
Othe de
Grançon le vaillant,
Qui pour armes tant s'alla traveillant,
Courtois, gentil, preux, bel et gracieux
Fu en son temps,
Dieux en ait l'ame es cieulx!
Car chevalier fu moult bien entechié.
Qui mal lui fist je tiens qu'il fist pechié,
Non obstant ce que lui nuisi
Fortune,
Mais de grever aux bons elle est commune.
Car en touz cas je tiens qu'il fu loiaulz,
D'armes plus preux que
Thalemon
Ayaux.
Onc ne lui plot personne diffamer,
Les dames voult servir, prisier, amer.
D'aultres pluseurs furent bons et vaillans,
Estre doivent exemple aux deffaillans;
Encor en est maint, il est bien mestiers,
Qui des vaillans suivent les bons sentiers;
Honneur les duit, vaillance les y meine,
A acquerir pris et loz mettent peine,
De nobles meurs bien entechiez se perent,
Par leurs beaulz fais leurs vaillances apperent
En ce royaume, ailleurs et oultremer.
Mais je me tais de cy leurs noms nommer
Qu'on ne deïst que ce feust flaterie,
Ou qu'il peüst tourner a vanterie.
Et telz doivent gentilz hommes par droit
Estre, autrement gentillece y fauldroit.
Si se plaingnent les dessusdittes dames
De pluseurs clers qui sus leur mettent blasmes,
Dittiez en font, rimes, proses et vers,
En diffamant leurs meurs par moz divers;
Si les baillent en matiere aux premiers
A leurs nouveaulx et jeunes escolliers,
En maniere d'exemple et de dottrine,
Pour retenir en age tel dottrine.
En vers dient,
Adam,
David,
Sanson,
Et
Salemon et autres a foison
Furent deceuz par femme main et tart;
Et qui sera donc li homs qui s'en gart?
Li autres dit que moult sont decevables,
Cautilleuses, faulses et pou valables.
Autres dient que trop sont mençongieres,
Variables, inconstans et legieres.
D'autres pluseurs grans vices les accusent
Et blasment moult, sanz que riens les excusent.
Et ainsi font clers et soir et matin,
Puis en françois, leurs vers, puis en latin,
Et se fondent dessus ne sçay quelz livres
Qui plus dient de mençonges qu'uns yvres.
Ovide en dit, en un livre qu'il fist,
Assez de maulz, dont je tiens qu'il meffist,
Qu'il appella le
Remede d'amours,
Ou leur met sus moult de villaines mours,
Ordes, laides, pleines de villenie.
Que telz vices aient je le luy nye,
Au deffendre de bataille je gage
Contre tous ceulz qui giter voldront gage;
Voire, j'entens des femmes honnorables,
En mes contes ne metz les non valables.
Si ont les clers apris trés leur enfance
Cellui livret en premiere science
De gramaire, et aux autres l'aprenent
A celle fin qu'a femme amer n'emprenent.
Mais de ce sont folz et perdent leur peine,
Ne l'empeschier si n'est fors chose vaine.
Car, entre moy et ma dame
Nature,
Ne souffrerons, tant com le monde dure,
Que cheries et amées ne soient
Maugré touz ceulz qui blasmer les vouldroient,
Et qu'a pluseurs meismes qui plus les blasment
N'ostent les cuers, et ravissent et emblent.
Sanz nul frauder ne faire extorsion,
Mais tout par nous et nostre imprecion,
Ja n'en seront hommes si accointiez
Par soubtilz clers, ne pour touz leurs dittiez,
Non obstant ce que mains livres en parlent
Et les blasment qui assez pou y valent.
Et s'aucun dit qu'on doit les livres croire
Qui furent fais d'ommes de grant memoire
Et de grant sens, qui mentir ne daignerent,
Qui des femmes les malices proverent,
Je leurs respons que ceulz qui ce escriprent
En leurs livres, je trouve qu'ilz ne quistrent
En leurs vies fors femmes decepvoir;
N'en pouoient yceulz assez avoir,
Et tous les jours vouloient des nouvelles,
Sanz loiaulté tenir, nez aux plus belles.
Qu'en ot
David et
Salemon le roy?
Dieu s'en courça et puni leur desroy.
D'autres pluseurs, et meismement
Ovide
Qui tant en voult, puis diffamer les cuide;
Et tous les clers, qui tant en ont parlé,
Plus qu'autre gens en furent affolé,
Non pas d'une seule mais d'un millier.
Et, se tel gent orent dame ou moillier
Qui ne feïst du tout a leur vouloir
Ou qui meïst peine a les decevoir,
Quel merveille?
Car il n'est nulle doubte
Que, quant uns homs en tel vilté se boute,
il ne va pas querant les vaillans dames
Ne les bonnes prisiées preudes femmes,
Ne les cognoist, ne il n'en a que faire:
Fors ceulz ne veult qui sont de son affaire;
De filletes se pare et de pietaille.
Est il digne d'avoir chose qui vaille
Un vilotier qui toutes met en conte
Et puis cuide trop bien couvrir sa honte.
Quant plus n'en puet et qu'il est ja vieulz homs,
D'elles blasmer par ses soubtilz raisons?
Mais qui blasmast seulement les données
Aux grans vices et les abandonnées,
Et conseillast a elles non suivir
Comme ilz ont fait, bien s'en pourroit suivir
Et ce seroit chose moult raisonnable,
Enseignement digne, juste et louable,
Sanz diffamer toutes generaument.
Et a parler quant au decevement,
Je ne sçay pas penser ne concevoir
Comment femme peust homme decevoir:
Ne le va pas ne cerchier ne querir,
Ne sus son lieu prier ne requerir,
Ne pense a lui, ne ne lui en souvient,
Quant decepvoir l'omme et tempter la vient.
Tempter comment?-Voire par tel maniere
Qu'il n'est peine qui ne lui soit legiere
A endurer et faissel a porter.
A aultre riens ne se veult deporter
Fors a pener a elles decevoir,
Pour y mettre cuer et corps et avoir.
Et par long temps dure la trioleine,
Souventes fois avient, et celle peine,
Non obstant ce que moult souvent y faillent,
A leurs esmes ja soit ce qu'ils travaillent.
Et de ceulz parle
Ovide en son traittié
De l'Art d'amours; car pour la grant pitié
Qu'il ot de ceulz compila il un livre,
Ou leur escript et enseigne a delivre
Comment pourront les femmes decevoir
Par faintises et leur amour avoir;
Si l'appella livre de l'Art d'amours;
Mais n'enseigne condicions ne mours
De bien amer, mais ainçois le contraire.
Car homs qui veult selon ce livre faire
N'amera ja, combien qu'il soit amez,
Et pour ce est li livres mal nommez,
Car c'est livre d'Art de grant decevance,
Tel nom li don, et de fausse apparence.
Et comment donc quant fresles et legieres,
Et tournables, nyces et pou entieres
Sont les femmes, si com aucuns clers dient,
Quel besoing donc est il a ceulz qui prient
De tant pour ce pourchacier de cautelles?
Et pour quoy tost ne s'i accordent elles
Sanz qu'il faille art n'engin a elles prendre?
Car pour chastel pris ne fault guerre emprendre.
Et meismement pouëte si soubtil
Comme
Ovide, qui puis fu en exil,
Et
Jehan de
Meun ou
Romant de la
Rose,
Quel long procès! quel difficile chose!
Et sciences et cleres et obscures
Y met il la et de grans aventures!
Et que de gent soupploiez et rovez
Et de peines et de baraz trouvez
Pour decepvoir sanz plus une pucelle,
S'en est la fin, par fraude et par cautelle!
A foible lieu faut il donc grant assault?
Comment peut on de près faire grant saut?
Je ne sçay pas ce veoir ne comprendre
Que grant peine faille a foible lieu prendre,
Ne art n'engin, ne grant soubtiveté.
Dont convient il tout de neccessité,
Puis qu'art convient, grant engin et grant peine,
A decevoir femme noble ou villaine,
Qu'elz ne soient mie si variables,
Comme aucun dit, n'en leur fait si muables.
Et s'on me dit li livre en sont tuit plein,
C'est le respons a maint dont je me plain.
Je leur respons que les livres ne firent
Pas les femmes, ne les choses n'i mirent
Que l'en y list contre elles et leurs meurs;
Si devisent a l'aise de leurs cuers
Ceulz qui plaident leur cause sanz partie,
Sanz rabatre content, et grant partie
Prenent pour eulx, car de legier offendent
Les batailleux ceulz qui ne se deffendent.
Mais se femmes eussent les livres fait
Je sçay de vray qu'autrement fust du fait,
Car bien scevent qu'a tort sont encoulpées,
Si ne sont pas a droit les pars coupées,
Car les plus fors prenent la plus grant part,
Et le meilleur pour soy qui pieces part.
Encor dient li felon mesdisant,
Qui les femmes vont ainsi desprisant,
Que toutes sont fausses seront et furent
N'oncques encor nulles loiaulté n'urent,
Et qu'amoureux telles, qui qu'elles soient,
Toutes treuvent quant les femmes essoient;
A toutes fins leur est le tort donné,
Qui qu'ait meffait, sur elles est tourné;
Mais c'est maudit; et on voit le rebours;
Car, quant ad ce qui afflert a amours,
Trop de femmes y ont esté loiales
Sont et seront, non obstant intervales
Ou faussetéz, baraz ou tricheries,
Qu'on leur ait fait et maintes manteries.
Que fut jadis
Medée au faulz
Jason?
Trés loialle, et lui fist la toison
D'or conquerir par son engin soubtil,
Dont il acquist loz plus qu'autres cent mil.
Par elle fu renommé dessus tous,
Si lui promist que loial ami doulz
Seroit tout sien, mais sa foy lui menti
Et la laissa pour autre et s'en parti.
Que fu
Dido, roÿne de
Cartage?
De grant amour et de loial corage,
Vers
Eneas qui, exillé de
Troye,
Aloit par mer las, despris et sanz joye,
Presque pery lui et ses chevaliers.
Recueilli fu, dont lui estoit mestiers
De la belle, qu'il faussement deçut;
Car a trés grant honneur elle receut
Lui et ses gens et trop de bien lui fist;
Mais puis après vers elle tant meffist,
Non obstant ce qu'il lui eust foy promise
Et donnée s'amour, voire, en faintise,
Si s'en parti, ne puis ne retorna,
Et autre part la sienne amour torna;
Dont a la fin celle, pour s'amistié,
Morut de dueil, dont ce fu grant pitié.
Penelope la feme
Ulixès,
Qui raconter vouldroit tout le procès
De la dame, trop trouveroit a dire
De sa bonté ou il n'ot que redire:
Trés belle fu requise et bien amée,
Noble, sage, vaillant et renommée.
D'aultres pluseurs, et tant que c'est sanz nombre,
Furent et sont et seront en ce nombre;
Mais je me tais adès d'en plus compter,
Car long procès seroit a raconter.
Si ne sont pas femmes si desloiales
Comme aucun dit, ains sont pluseurs loiales;
Mais il avient, et c'est de commun cours,
Qu'on les deçoipt et traïst en amours,
Et quant ainsi se treuvent deceües
Les aucunes des plus aperceües
S'en retraient; de ce font grant savoir.
Doivent elles donc de ce blasme avoir?
Est ce doncques se
Dieux vous doint santé
Mal ne folour, barat ne fausseté?
Nanil certes, ains est grans sens ainçois;
Mais je cognois de voir et aperçois
Que se amans tenissent verité,
Foy, loyaulté, sanz contrarieté
Vers leurs dames, et feissent leur devoir,
Comme amant doit faire par droit devoir,
Je croy que pou ou nulle fausseroit,
Et que toute femme loial seroit.
Au moins le plus: rigle n'est qui ne faille,
De toute riens n'est pas tout bien sanz faille;
Mais par ce que pluseurs faussent et mentent,
Et en maint lieux par desloiaulté hantent,
Leur fausse l'en, et c'est tout par leur couppe
Se on leur fait de tout autel pain souppe.
Et aucuns sont qui jadis en mes las
Furent tenus, mais il sont d'amer las
Ou par vieillece ou deffaulte de cuer,
Si ne veulent plus amer a nul fuer,
Et convenant m'ont de tous poins nyé,
Moy et mon fait guerpy et renié,
Comme mauvais serviteurs et rebelles.
Et telle gent racontent telz nouvelles
Communement, et se plaignent, et blasment
Moy et mon fait, et les femmes diffament
Pour ce que plus ne s'en pevent aidier
Ou que leurs cuers veulent de moy vuidier.
Si les cuident faire aux autres desplaire
Par les blasmer, mais ce ne pevent faire.
Si hé tel gent trop plus qu'autre riens, certes,
Et les paye souvent de leurs dessertes;
Car, en despit de leurs males paroles,
Eulx assoter d'aucunes femmes foles,
De pou d'onneur, males, maurenommées,
Je fais yceulz: de tel gent sont amées.
Si ne remaint en eulz plume a plumer,
Bien les scevent a leur droit reclamer.
La sont surpris et bien envelopé
Ceulz qui le mieulx cuident estre eschappé.
Comme il affiert sont tel gent avoyé;
Si leur est bien tel meschief emploié.
Et encor pis, car ceulz qui plus souvent
Vont les femmes par grant soing decevant
Et qui le plus se peinent et travaillent,
N'il ne leur chault qu'il leur coste ou qu'il baillent,
Ne quel peine ilz doient endurer
Pour a grant soing leur voloir procurer,
Tant qu'ilz tant font par malices prouvées,
Par faulz semblans, par choses controuvées,
Qu'ilz attraient pluseurs a leurs cordelles
Par leurs engins et par fausses cautelles;
Et puis après s'en moquent et s'en vantent,
Et vont disant que femmes se consentent
Legierement, com legieres et frailles,
Et qu'on ne doit avoir fiance en elles.
C'est mal jugié et trop male sentence
De trestoutes pour tant mettre en la dance.
Mais s'aucunes attraient en tel guise,
Quel merveille!
Ne fu pas par faintise,
Par faulz consaulz, par traïson bastie,
Par parlemens, engins et foy mentie,
La grant cité de
Troye jadis prise,
Qui tant fu fort, et toute en feu esprise?
Et tous les jours par engins et desrois
Ne traïst on et royaumes et roys?
Trop deçoivent les beaulz blandissemens,
Tous en sont pleins et livres et romans;
Si n'est pas donc chose a trop merveillier
Quant, pour mentir, pener et traveillier,
On peut vaincre une chose simplete,
Une ignorant petite femmellete.
Et fust ores malicieuse et sage
Si n'est ce pas en ce grant vasselage
A homme agu, de grant malice plein,
Qui peine y met comme il en est tout plein.
Et ainsi sont les femmes diffamées
De pluseurs gens et a grant tort blasmées
Et de bouche et en pluseurs escrips,
Ou qu'il soit voir ou non, tel est li crys.
Mais, qui qu'en ait mesdit ou mal escript,
Je ne truis pas en livre n'en escript
Qui de
Jhesus parle ou de sa vie
Ou de sa mort pourchacée d'envie,
Et mesmement des
Apostres les fais
Qui pour la foy porterent maint dur fais,
N'euvangile qui nul mal en tesmoigne,
Mais maint grant bien, mainte haulte besoigne,
Grant prudence, grant sens et grant constance,
Perfaitte amour, en foy grant arrestance,
Grant charité, fervente volenté,
Ferme et entier corage entalenté
De
Dieu servir, et grant semblant en firent,
Car mort ne vif oncques ne le guerpirent.
Fors des femmes fu de tous delaissié
Le doulz
Jhesus, navré, mort et blecié.
Toute la foy remaint en une femme.
Si est trop folz qui d'elles dit diffamme,
Ne fust ores que pour la reverence
De la haulte
Roÿne, en remembrance
De sa bonté, qui tant fu noble et digne,
Que du filz
Dieu porter elle fu digne!
Grant honneur fist a femme
Dieu le pere
Qui faire en voult son espouse et sa mere,
Temple de
Dieu a la
Trinité jointe.
Bien estre doit femme joyeuse et cointe
Qui autelle, comme
Celle, fourme a;
Car oncques
Dieux nulle rien ne fourma
De digneté semblable, n'aussi bonne,
Fors seulement de
Jhesus la personne.
Si est trop folz qui de riens les ramposne
Quant femme est assise en si hault trone
Coste son filz, a la destre du
Pere,
C'est grant honneur a femmenine mere.
Si ne trouvons qu'oncques les desprisast
Le bon
Jhesus, mais amast et prisast.
Dieu la forma a sa digne semblance
Et lui donna savoir et cognoiscence
Pour soy sauver, et don d'entendement.
Si lui donna fourme moult noblement,
Et fut faitte de moult noble matiere,
Car ne fu pas du lymon de la terre
Mais seulement de la coste de l'omme,
Lequel corps ja estoit, c'en est la somme,
Le plus noble des choses terriennes.
Et les vrayes hystoires anciennes
De la
Bible, qui ne puet mençonge estre,
Nous racontent qu'en
Paradis terrestre
Fu formée femme premierement
Non pas l'omme; mais du decevement,
Dont on blasme dame
Eve nostre mere,
Dont s'ensuivi de
Dieu sentence amere,
Je di pour vray qu'oncq
Adam ne deçut
Et simplement de l'anemi conçut
La parole qu'il lui donna a croire,
Si la cuida estre loial et voire,
En celle foy de lui dire s'avance;
Si ne fu donc fraude ne decepvance,
Car simplece, sanz malice celée,
Ne doit estre decepvance appellée.
Nul ne deçoit sanz cuidier decepvoir,
Ou aultrement decepvance n'est voir.
Quelz grans maulz donc en pevent estre diz?
Par desservir n'ont elles paradis?
De quelz crismes les peut on accuser?
Et s'aucuns folz a leur amour muser
Veulent, par quoy a eulz mal en conviegne,
N'en pevent mais; qui est sage s'en tiegne:
Qui est deceu et cuidoit decepvoir
Nulz fors lui seul n'en doit le blasme avoir.
Et se sur ce je vouloie tout dire
Double aroie d'encorir d'aucuns l'ire;
Car moult souvent pour dire verité
Mautalent vient et contrarieté.
Pour ce n'en vueil faire comparoisons,
Haineuses sont maintes foiz telz raisons.
Si me souffist de louer sanz blasmer;
Car on peut bien quelque riens bon clamer
Sanz autre riens nommer mauvais ou pire,
Car son bon droit aucune fois empire
Cellui qui blasme autrui pour s'aloser;
Si se vault mieulz du dire reposer.
Pour ce m'en tais, si en soit chascun juge
Et justement selon verité juge;
Si trouvera, se vient a droit jugier,
Que le plus grant mal puet pou dommagier:
N'occient gent, ne blescent, ne mahagnent,
Ne traïsons ne pourchacent n'empregnent,
Feu ne boutent, ne desheritent gent,
N'empoisonnent, n'emblent or ne argent,
Ne deçoivent d'avoir ne d'eritage
N'en faulz contras et ne portent domage
Aux royaumes, aux duchiez, n'aux empires;
Mal ne s'ensuit gaires, meismes des pires.
Communement une ne fait pas rigle.
Et qui vouldra par hystoire ou par bible
Me rampronner, pour moy donner exemple
D'une ou de deux ou de pluseurs ensemble
Qui ont esté reprouvées et males,
Encore en soit celles mais enormales;
Car je parle selon le commun cours
Et moult pou sont qui usent de telz tours;
Et s'on me veult dire que mie enclines
Condicions ne taches femmenines
Ne soit ad ce, n'a user de batailles,
N'a gens tuer, ne a faire fouailles
Pour bouter feu, ne a telz choses faire,
Pour ce nul preu, louenge ne salaire
Ne leur en puet ne doit apertenir
D'elles souffrir de telz cas ne tenir,
Mais, sauve soit la grace des diseurs,
Je consens bien qu'elles n'ont pas les cuers
Enclins ad ce, ne a cruaulté faire;
Car nature de femme est debonnaire,
Moult piteuse, paourouse et doubtable,
Humble, doulce, coye et moult charitable,
Amiable, devote, en payx honteuse,
Et guerre craint, simple et religieuse,
Et en courroux tost apaise son yre,
Ne puet veoir cruaulté ne martire,
Et telles sont par nature sanz doubte
Condicions de femme, somme toute.
Et celle qui ne les a d'aventure
Contre le droit toute se desnature;
Car cruaulté fait en femme a reprendre
Ne l'en n'y doit fors toute doulceur prendre.
Et puis qu'elz n'ont meurs ne condicions
A faire fais de sang n'occisions,
N'a autres granz pechiez laiz et orribles,
Dont sont elles innocens et paisibles
Voire des grans et ennormes pechiez,
Car chascun est d'aucun vice tachiez,
Si ne seront doncques pas encoulpées
Des grans meffais ou ne sont attrapées;
Si n'en aront, n'en peine ne en coulpe
Punicion puis qu'elles n'y ont coulpe,
Dont dire puis, ce n'est pas heresie,
Que moult leur fist le hault
Dieu courtoisie
D'elles fourmer sanz les condicions
Qui mettent gent a griefs perdicions;
Car des desirs s'en ensuivent les fais
Dont maint portent sur leurs armes griefz fais.
Si vault trop mieulz qu'on n'ait pas le desir
Dont l'acomplir fait souvent mort gesir.
Qui soustenir vouldroit seroit herite
Que qui tempté n'est n'a point de merite
De non pechier et de soy abstenir.
Telles raisons ne font a soustenir,
Car nous veons par les sains le contraire:
Saint
Nycolas n'eust sceü pechié faire,
Onc ne pecha n'oncques n'en fu tempté,
N'aultres pluseurs n'en orent volenté;
Je di pechier quant est mortelement,
Pechier porrent ilz venielement;
Si sont tous ceulz appellez preesleus,
Predestinez et de
Dieu esleüs.
Par ces raisons conclus et vueil prover
Que grandement femmes a approver
Font et louer, et leurs condicions
Recommander, qui inclinacions
N'ont aux vices qui humaine nature
Vont domagiant et grevant creature.
Par ces preuves justes et veritables
Je conclus que tous hommes raisonables
Doivent femmes prisier, cherir, amer,
Et ne doivent avoir cuer de blasmer
Elles de qui tout homme est descendu;
Ne leur soit pas mal pour le bien rendu,
Car c'est la riens ou monde par droiture
Que homme aime mieulz et de droitte nature.
Si est moult lait et grant honte a blasmer
La riens qui soit que l'en doit plus amer
Et qui plus fait a tout homme de joye.
Homs naturel sanz femmes ne s'esjoye:
C'est sa mere, c'est sa suer, c'est s'amie,
Et pou avient qu'a homs soit anemie;
C'est son droit par qui a lui est semblable,
La riens qui plus lui puet estre agreable,
Ne on n'y puet pris ne los conquester
A les blasmer, mais grant blasme acquester;
N'il n'est blasme si lait ne si nuisant
Comme tenus estre pour mesdisant,
Voire encor plus especialement
De diffamer femmes communement:
C'est un vice diffamable et villain,
Je le deffens a homme quant je l'aim;
Si s'en gard donc trestout noble corage,
Car bien n'en puet venir, mais grant domage,
Honte, despit et toute villennie;
Qui tel vice a n'est pas de ma maisnie.
Or ay conclus en tous cas mes raisons
Bien et a droit, n'en desplaise a nulz homs,
Car se bonté et valeur a en femme
Honte n'est pas a homme ne diffame,
Car il est né et fait d'aultel merrien;
Se mauvaise est il ne puet valoir rien,
Car nul bon fruit de mal arbre ne vient,
Telle qu'elle est ressembler lui convient,
Et se bonne est il en doit valoir mieulz,
Car aux meres bien ressemblent les fieulz.
Et se j'ay dit d'elles bien et louenge,
Comme il est vray, ne l'ay fait par losange
N'a celle fin que plus orgueil en aient,
Mais tout a fin que toudis elles soyent
Curieuses de mieulz en mieulz valoir,
Sanz les vices que l'en ne doit avoir;
Car qui plus a grant vertu et bonté
En doit estre moins d'orgueil surmonté,
Car les vertus si enchacent les vices.
Et, s'il est des femmes aucunes nyces,
Cest'
Epistre leur puist estre dottrine:
Le bien prengnent pour loiale dottrine,
Le mal laissent; les bonnes vueillent en ce
Prendre vouloir d'avoir perseverence:
Si aront preu, grant honneur, joye et los
Et
Paradis a la fin, dire l'os.
Pour ce conclus en diffinicion
Que des mauvais soit fait punicion
Qui les blasment, diffament et accusent
Et qui de faulz desloiaulz semblans usent
Pour decepvoir elles; si soient tuit
De nostre
Court chacié, bani, destruit,
Et entrediz et escommenié,
Et tous noz biens si leur soient nyé,
C'est bien raison qu'on les escomenie.
ET
COMMANDONS de fait a no maisnie
Generaument et a noz officiers,
A noz sergens et a touz noz maciers,
A noz prevoz et maires et baillis,
Et vicaires, que tous ceulz maubaillis
Et villennez soient trés laidement,
Injuriez, punis honteusement,
Pris et liez, et justice en soit faitte,
Sanz plus souffrir nulle injure si faitte,
Ne plus ne soit souffert telle laidure.
Nous le voulons ainsi et c'est droitture,
Accompli soit sanz faire aucun delais.
DONNÉ en l'air, en nostre grant palais,
Le jour de
May la solempnée feste
Ou les amans nous font mainte requeste,
L'An de grace
Mil trois cens quatre vins
Et dis et neuf, present dieux et divins.
PAR
LE
DIEU
D'AMOURS poissant
A la relacion de cent
Dieux et plus de grant pouoir,
Confermans nostre voloir:
Jupiter,
Appollo et
Mars,
Vulcan, par qui
Feton fu ars,
Mercurius, dieu de lenguage,
Eolus, qui vens tient en cage,
Neptunus, le dieu de la mer,
Glaucus, qui mer fait escumer,
Les dieux des vaulz et des montaignes,
Des grans forès et des champagnes,
Et les dieux qui par nuyt obscure
S'en vont pour querir aventure,
Pan, dieu des pastours,
Saturnus,
Nostre mere la grant
Venus,
Pallas,
Juno et
Lathona,
Ceres,
Vesta,
Anthigona,
Aurora,
Thetis,
Aretusa
Qui le dieu
Pluto encusa,
Minerve la bataillerresse,
Et
Dyane la chacerresse,
Et d'aultres dieux no conseillier
Et deesses plus d'un millier.
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